perjantai 7. lokakuuta 2016

Aloite: Parempi kävely-ympäristö rautatieasemalle


Allekirjoita kuntalaisaloite nyt: www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/3271

Esitämme, että Helsingin päärautatieaseman ympäristö kehitetään kävelypainotteiseksi alueeksi, jossa kävely on sujuvaa, mukavaa, houkuttelevaa ja turvallista. Alue on koko Suomen keskeisimpiä kohtia kävelyliikenteen näkökulmasta — pelkästään aseman kautta kulkee päivittäin 240 000 matkustajaa. Silti kävely on jäänyt alueen kehityksessä toissijaiseksi: esimerkiksi aseman pääoven edessä on varattu enemmän tilaa pysäköintipaikoille kuin kävelijöille. Aseman ympäristö nousee säännöllisesti kyselyissä esiin kävelijän näkökulmasta epämiellyttävänä, vaarallisena ja hankalana paikkana. Alueen ilmanlaatu on terveydelle haitallista.

Esitämme esimerkiksi seuraavia toimenpiteitä alueen kehittämiseksi:
  1. Kaivokatu: Kaivokadun läpiajoliikennettä vähennetään ja kadun ylittämistä helpotetaan. Ajokaistojen osuudesta tehdään pihakatumainen alue. Ainoastaan raitiovaunukiskojen kohdalle jätetään valo-ohjaus. Aseman pääoven edessä olevat parkkipaikat poistetaan. Pyörille luodaan uusi reitti aseman pohjoispuolelta radan ali ja aseman saattoliikenne siirretään Elielin pysäköintihalliin.
  2. Asema-aukio: Asema-aukion tilaa vapautetaan kävelylle. Taksiliikennettä siirretään Elielinaukiolle, jossa bussiliikenne vähenee Länsimetron myötä.
  3. Rautatientori: Rautatientorin ympäristössä Mikonkadulla ja Vilhonkadulla nopeusrajoitus lasketaan 40 km/h:sta 30 km/h:iin.
  4. Kampin suunta: Tehdään Postikujasta viihtyisämpää kävely-ympäristöä. Rakennetaan uusi suojatie Mannerheimintien yli suoraan Postitalon luota Lasipalatsin luo.
  5. Melu ja saasteet: Luodaan alueen katuruokakojuille helppo ja edullinen mahdollisuus liittyä sähköverkkoon. Kielletään polttomoottorigeneraattorien käyttö alueella. Vähennetään nopealla aikataululla dieselbussiliikennettä alueella.
  6. Maanalaiset tilat: Tehdään Asematunnelista, ratapihan alikäytävästä ja sisäänkäynneistä siistejä, viihtyisiä ja turvallisia. Laajennetaan maanalaisten kulkuyhteyksien verkostoa.
  7. Puistot ja palvelut: Parannetaan alueen aukioiden viihtyisyyttä istutuksilla, penkeillä ja valaisimilla. Tuodaan aukioille myös pysyvämpiä kahviloita, kioskeja ja muita palveluita. Kunnostetaan pienet viheralueet aseman ja Ateneumin sivuilla ja tuodaan ne paremmin kaupunkilaisten käyttöön.
  8. Estevaikutus: Vähennetään radan estevaikutusta pohjoisessa luomalla uusia ali- ja ylikulkuja. Vähennetään rautatieaseman estevaikutusta luomalla esim. uusi kulkureitti suoraan asemalaiturilta itäsiiven läpi Rautatientorille.
  9. Esteettömyys: Tarjotaan sujuva kulku aseman ympäristössä ja erityisesti metroasemalle joka suunnasta myös lastenvaunujen kanssa liikkuville ja pyörätuolin käyttäjille.
  10. Turvallisuudentunne: Parannetaan vartiointia, valaistusta ja kunnossapitoa. Kehitetään palveluita niin, että alueella kulkee kaikkina aikoina tavallisia kaupunkilaisia.
Tämä kuntalaisaloite on laadittu yhteistyönä Käveltävä Helsinki -ryhmässä. Monet ajatuksista on esitetty aiemmin mm. Urban Helsinki -ryhmän Steissi-projektissa ja mukana on myös Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmästä kerättyä palautetta — kiitokset kaikille kommentoijille!

Aloite on avattu allekirjoitettavaksi 21.10.2016 Kuntalaisaloite-palvelussa — voit osallistua helposti antamalla nimesi ja sähköpostiosoitteesi osoitteessa www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/3271

Alueen ilmakuva ja keskeiset aloitteessa esiintyvät paikat. Kuvan lähde: kartta.hel.fi.

Aseman ympäristön opaskartta. Lähde: kartta.hel.fi.

Helsingin suurimmat kävelyliikennemäärät ovat aseman ympäristössä. Lähde: Kaupunkisuunnitteluvirasto.

Urban Helsinki -ryhmän karttakyselyssä merkityt parannettavat paikat: Kaivokadun ja Asema-aukion ympäristö nousevat vahvasti esiin.

Aseman edessä Kaivokadulla valtaosa tilasta on varattu pysäköinnille ja kävelyliikenne on puristettu kapealle kaistaleelle. Aseman saattoliikenteen voisi järjestää myös esimerkiksi pysäköintihallien kautta. Kuva: Matti Tapaninen.

Postikujan ympäristöä kävelijän perspektiivistä. Keskeinen kulkureitti kaipaa kohennusta.

Keskeinen kävelyreitti Kaivokatua länteen. Kuva: Timo Hämäläinen.

World Student Capital -hankkeen karttakyselyssä aseman ympäristö koetaan kantakaupungin selvästi turvattomimmaksi alueeksi ("Where in the city have you felt unsafe or threatened?").

Samassa kyselyssä etenkin Kaivokadun ympäristö nousee myös yhdeksi pahimmaksi jalankulkijan vaaranpaikaksi ("Is there an intersection, street, pedestrian crossing or some other traffic arrangement that you find dangerous?").

Asema-aukiota hallitsee nykyään taksiasema. Taksiasemalle olisi vaihtoehtoinen paikka muutaman kymmenen metrin päässä Elielinaukiolla, ravintola Vltavan vierestä. Kuva: Matti Tapaninen.


Urban Helsinki -ryhmän Steissi-projektin ehdotus toisi erityisesti Kaivokadulle ja Asema-aukiolle parempaa kävely-ympäristöä.

Helsingin Sanomien uutinen (11.9.2015) Helsingin saasteisimmista katuosuuksista: Rautatieaseman välittömässä ympäristössä Vilhonkatu ja Kaisaniemenkatu nousevat esiin paikkoina, joissa ilmansaasteiden raja-arvot ylittyvät.